STATIONSOMGEVING REEDS AFGETAKELD. OVERLEG MEER DAN GEWENST!

STATIONSOMGEVING REEDS AFGETAKELD. OVERLEG MEER DAN GEWENST!

23 - 11 - 2009

Een tekst van  23/11/2009. Ondertussen is er niet veel veranderd, integendeel!

Overleg meer dan gewenst.

 


De ontwikkelingen aan het station hebben Leuven definitief laten kennismaken met de éénentwintigste eeuw, niemand zal dit ontkennen en de meeste Leuvenaars zijn hier terecht fier op.

Middelen, noch belastingsgeld werden gespaard om van deze omgeving het nieuwe hart van Leuven te maken.

Zelfs gereputeerde binnen- en buitenlandse architecten werden aangetrokken om de openbare ruimte smaakvol en efficiënt in te richten, we denken aan Samyn en Partners, Jo Crépain en uiteraard  Solà-Morales. De laatste is o.a. verantwoordelijk voor het gebouw van De Lijn.

Gebouw van De Lijn

Je zou verwachten dat  toonaangevende, moderne architectuur ook een bepaald respect zou afdwingen bij zij die het gebruiken (de werknemers en de wachtenden op de bus). Neen, hier is dit niet het geval. De perrons en het hele gebouw zijn slecht, neen schandalig slecht onderhouden. Alles ziet er vuil en smerig uit. De gele mozaïeksteentjes zijn onderaan bijna zwart, de blauwe hardsteen is op sommige plaatsen blijkbaar niet meer gekuist  sinds de ingebruikname. Onder de steeds volle vuilbakjes kleeft de smurrie. De glaspartijen zijn  dof en besmeurd, idem voor de windschermen.

Maar het gaat nog verder, de directie van De Lijn heeft  blijkbaar weinig respect voor de architectonische kwaliteiten van het gebouw. Om de horizontale lijn van het busstation te benadrukken had Solà-Morales een nogal opvallende zonnewering voorzien. De Lijn heeft ze, een aantal jaren terug, weggehaald omdat ze zogezegd niet functioneerde!


De NMBS

 

Hetzelfde verhaal kunnen we vertellen over het station. De werken duren tergend lang. Het lijkt wel de Sagrada Familia, de kerk van Gaudi in Barcelona, die  nooit voltooid geraakt. Datgene van het station dat reeds is afgewerkt oogt, wat dacht je... vuil en smerig. Bekijk maar eens de horizontale glasplaten die bevestigd zijn aan de palen die de dakconstructie schragen. De toegang tot de grote onderdoorgang vanaf perron 1 mag zich nog steeds verheugen op een plastieken golfplaten constructie. De lampen aan de uitgang, richting Martelarenplein, hangen steeds schots en scheef en voor je de gang verlaat trakteert men je nog op een stevige pittawalm! Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.


Het Plein

Het plein  draagt reeds het verval in zich. Op  heel wat plaatsen is de blauwe hardsteen, die van een bedenkelijke kwaliteit is, helemaal stuk gereden. Diverse verlichtingspalen staan er  aangereden bij. Her en der liggen of hangen er fietsen. De trappenpartij naar het Stadskantoor wordt geschraagd door een ‘containerpark’ van de NMBS...

 

Wij vinden het hoog tijd dat de betrokkenen , De Lijn, de NMBS en de Stad, een aantal duidelijke en dwingende afspraken maken rond de properheid van deze omgeving en de afwerking van de gebouwen.

Goed onderhouden openbare gebouwen en domeinen zorgen voor eerbied en waardering bij de gebruiker, het omgekeerde resulteert in  meer aftakeling en verdere verloedering!


Luc Ponsaerts.

Gemeenteraadslid Open VLD
23/11/2009