VOOR WAT MEER ORDE IN DE FIETSENCHAOS!
24 - 10 - 2011
Het fietsen moet worden gestimuleerd. De fiets is gezond voor wie hem gebruikt en goed voor het milieu. In kleinere drukke steden, zoals Leuven, is dit het ideale vervoermiddel en een remedie tegen het verkeersinfarct dat steeds dreigender wordt.
Volgens de Open Vld-fractie doet de stad voor de fietser inspanningen maar kaderen de maatregelen niet altijd in een globale, coherente visie rond fietsmobiliteit.
Fietsen, door de toenemende studentenpopulatie, bepalen zowel rijdend als geparkeerd (of eerder neergegooid) meer en meer het stadsbeeld.
Het wordt allemaal wat chaotisch. Op diverse plaatsen staan de fietsen of fietswrakken rijen dik tot ergernis van voetgangers die er rond moeten laveren.
Blijkbaar is zelfs een ‘duur model’ in Leuven niet veel waard, want wat eens is achtergelaten als een mooi exemplaar verwordt, na maanden onaangeroerd te zijn gebleven, tot een wrak.
Kortom de stad boet in aan netheid en overzichtelijkheid.
Om in dit alles wat orde te krijgen is het vaak dweilen met de kraan open. We hebben het pas meegemaakt aan het station. De politie laadt honderden fietsen op, maar na een mum van tijd staat de ontruimde plaats terug vol.
Het is duidelijk dat Leuven dringend nood heeft aan een degelijk uitgewerkt fietsbeleidsplan. Via dit plan moet het gebruik van de fiets niet alleen worden gestimuleerd en vergemakkelijkt, het aantal openbare fietsenstallingen worden vermeerderd, maar moeten er tevens duidelijke afspraken worden gemaakt mede dank zij een aangepast fietsreglement.
Dit reglement moet o.a. een halt toeroepen aan de anarchie die er nu heerst bij het stallen van fietsen her en der. Weesfietsen en fietswrakken zijn geen visitekaartje voor een stad.
Alle verwijderde en gevonden fietsen zouden kunnen gecentraliseerd worden, naar Nederlands voorbeeld, in een fietsafhandelcentrale. Deze centrale kan een bijdrage leveren aan het detecteren van wrakken, het schoonhouden van de stad en een rol spelen in de preventie van fietsdiefstal.
Wij zijn wel voorstander van fietsenstallingen met timer, voor kortparkeerders. Op cruciale punten (station, stadskantoor, winkelcomplexen...) moet men vlakbij, kort kunnen parkeren om een abonnement, een document, een boodschap... op te halen.
Leuven is niet alleen een unieke stad (wegens zijn hoge dichtheid aan studenten) maar ook een bijzondere fietsstad. Een fietsbeleidsambtenaar, die het beleid rond het fietsen coördineert, lijkt ons geen overbodige luxe.
In een universiteitsstad, waar je jaarlijks geconfronteerd wordt met een wisselende populatie, is een steeds terugkerende, duidelijke communicatie en sensibiliseren een noodzaak.
We zijn ervan overtuigd dat Leuven, indien het een tandje bijsteekt, kan uitgroeien tot een modelfietsstad.
Voor de Open Vld-fractie,
Luc Ponsaerts.
24/10/2011